ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΑΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ- 4ο Νηπιαγωγείο Δράμας – Σχολικό έτος 2024-25
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: «ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΑΙ
ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΩ –ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΝΑΙΣΘΗΣΗ ΚΑΙ ΕΥΘΥΝΗ»
ΥΠΟΕΝΟΤΗΤΑ: «ΑΝΘΡΩΠΙΝΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ»
ΤΙΤΛΟΣ : «ΤΟ ΔΕΝΔΡΟΣΠΙΤΟ ΤΩΝ ΖΩΩΝ»
Κύριος σκοπός του συγκεκριμένου προγράμματος είναι η ανάπτυξη των δεξιοτήτων
όπως η αντίληψη, η κριτική σκέψη, η συγκέντρωση, η έκφραση λόγου και
συναισθημάτων, η επικοινωνία, η συνεργασία, ο αυτοσεβασμός και ο
αλληλοσεβασμός, η πολιτειότητα, η αυτοπροστασία, η κοινωνική ευαισθησία, η
ενσυναίσθηση, η υπευθυνότητα, η ενεργητική ακρόαση, η συμμετοχή στον διάλογο, η
από κοινού λήψη αποφάσεων. Σχεδιάστηκε με στόχο να μπορεί να συμπεριλάβει
αναφορά στα σημαντικότερα από τα δικαιώματα του παιδιού που έχουν κατοχυρωθεί
από τη Διεθνή Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού, προτείνοντας
δραστηριότητες που υποστηρίζουν τόσο την κατανόηση των δικαιωμάτων όσο και την
ενεργοποίηση των παιδιών μέσα από παιχνίδια, συζήτηση και συμφωνίες που
σχετίζονται με τα δικαιώματα αυτά.
Η μελέτη του θέματος γίνεται με βιωματικό τρόπο και τα παιδιά κατακτούν τη γνώση με πολλούς διαφορετικούς τρόπους και δραστηριότητες που έχουν νόημα για αυτά, κατανοώντας καλύτερα γεγονότα και φαινόμενα του περιβάλλοντός τους. Βασικός στόχος είναι η αλληλεπίδραση τους με το πλαίσιο της τάξης. Η δομή του προγράμματος επιτρέπει τη συμμετοχή όλων των μαθητών/τριών, εξασκώντας τις πολλαπλές μορφές νοημοσύνης και τις δεξιότητές τους συμπληρωματικά με τους στόχους που θέτουμε σε σύνδεση με το πρόγραμμα σπουδών των γνωστικών αντικειμένων του νηπιαγωγείου. Οι μαθητές/ριες ασκούνται να αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες, να παίρνουν αποφάσεις, να προγραμματίζουν δραστηριότητες, να συνεργάζονται αποδοτικά, και να σέβονται τα δικαιώματα των άλλων.
Τον παρόν πρόγραμμα πραγματοποιήθηκε τον χρονικό διάστημα Σεπτέμβριος– Οκτώβριος 2024 και ολοκληρώθηκε μέσα σε επτά (7) εργαστήρια, το καθένα από τα οποία ολοκληρωνόταν μετά από τρεις (3) οργανωμένες δράσεις. Περιληπτικά τα εργαστήρια και οι δράσεις έχουν ως εξής:
1ο
Εργαστήριο: «Το Συμβούλιο της Τάξης-Δικαίωμα στο όνομα»
1η
δραστηριότητα: Ανίχνευση πρότερων εμπειριών, «Τι είναι δικαίωμα;», «Τι
δικαιώματα έχουν οι άνθρωποι;»Αραχνόγραμμα.
2η δραστηριότητα: Αναγνώριση ονόματος, παιχνίδια με καρτέλες, το αρχικό γράμμα (κατασκευές)
2ο Εργαστήριο : «Το δικαίωμα σε σπίτι, ρούχα, φαγητό και το δικαίωμα στη φροντίδα»
1η δραστηριότητα: Αξιοποίηση ιστορίας και τραγουδιού “Το Σιγουράκι”,συζήτηση, εποπτικό υλικό, φ.εργ. “Τι θα έδινα σε ένα παιδάκι για να νιώθει ασφάλεια”.2η
δραστηριότητα:Παιχνίδια σε ομάδες. Απόφαση συμβουλίου.
.
3ο
Εργαστήριο :«Το δικαίωμα στη γνώμη και το δικαίωμα στην ξεκούραση»
1ηδραστηριότητα: Αξιοποίηση ιστορίας και τραγουδιού “Το Ναπωκάτι”, συζήτηση εποπτικό υλικό, φ.εργ. ”Μοιράζομαι μια αγαπημένη ιστορία με τους φίλους μου”.
2η
δραστηριότητα: Ομαδικό παιχνίδι “Η κολοκυθιά”. Απόφαση συμβουλίου.
4ο
Εργαστήριο: «Το δικαίωμα στη διαφορετικότητα και το δικαίωμα στην
εκπαίδευση»
1η
δραστηριότητα:Αξιοποίηση ιστορίας και τραγουδιού“Το Πολυχρωμίξ”, συζήτηση, εποπτικό
υλικό, ομαδικό παιχνίδι, «Το φανταστικό μας φιλαράκι».
2η δραστηριότητα:“Τι μου αρέσει να κάνω με τον φανταστικό μου φίλο”. Αξιοποίηση παραμυθιού “ Ο ΄Ελμερ”. Απόφαση συμβουλίου.
3η
δραστηριότητα:Αξιοποίηση ιστορίας και τραγουδιού “Το Κουκουβάκου”, συζήτηση, εποπτικό
υλικό , φ.εργ. “Τι πρέπει να κάνουμε στο σχολείο”, ομαδικό παιχνίδι “Η
περιπέτεια του Κουκουβάκου”, καταγραφή “Τι
μου άρεσε” . Απόφαση συμβουλίου.
5ο
Εργαστήριο: «To δικαίωμα στην υγεία και το δικαίωμα στην προστασία από τη βία»
1η
δραστηριότητα: Αξιοποίηση ιστορίας και τραγουδιού “Το Περαστικάκι” , συζήτηση, εποπτικό
υλικό , φ. εργ. “Θυμάμαι τότε που χτύπησα” . Απόφαση συμβουλίου.
2η
δραστηριότητα: Αξιοποίηση ιστορίας και τραγουδιού “Το Μηπονάκι”, συζήτηση, εποπτικό
υλικό,ομαδικό παιχνίδι «Πονάει-πονάει…», διαχωρισμός πόνου από ασθένεια και
πόνου από άσκηση βίας.
3η
δραστηριότητα:“Πως αντιδρώ σε κάποιον που με πονάει” φ.εργ. .Απόφαση
συμβουλίου.
1η
δραστηριότητα: Αξιοποίηση ιστορίας και τραγουδιού“Το Ρώτα-Πρώτα”, συζήτηση,
εποπτικό υλικό, ομαδικό παιχνίδι “Tο μπαούλο με τα μυστικά”.
2η
δραστηριότητα:“Τι θα βάλω στο δικό μου κουτί με τα μυστικά” φ. εργ. .Απόφαση
συμβουλίου.
3η
δραστηριότητα: Αξιοποίηση ιστορίας και τραγουδιού “Το Μπορούλι”. συζήτηση,
εποπτικό υλικό, βιωματικό παιχνίδι “Αν εγώ δεν…”,
φ. εργ. “Πως μπορώ να βοηθήσω στην τάξη μου ένα παιδί με αναπηρίες” .Απόφαση συμβουλίου
7ο
Εργαστήριο: «Το δικαιώματα των παιδιών προσφύγων, το δικαίωμα στον
σεβασμό και Αξιολόγηση.»
1η δραστηριότητα: Αξιοποίηση ιστορίας και τραγουδιού“Το Φλαφυγάκι”, συζήτηση, εποπτικό υλικό, φ.εργ.“Τι παίρνει στη βαλίτσα του ένα παιδί- πρόσφυγας” . Απόφαση συμβουλίου.
2η δραστηριότητα: Αξιοποίηση ιστορίας και τραγουδιού“Το Σεβαστάκι”, συζήτηση, ομαδικό παιχνίδι “Και μετά, και μετά “ . Απόφαση συμβουλίου.
3η δραστηριότητα: Βάζω
στόχους και προχωρώ. Τι μάθαμε. Δημιουργία αφίσας για τα δικαίωματά μας.
Τα παιδιά ενθαρρύνονται να αξιολογούν τις εμπειρίες που αποκτούν μέσα από το σχέδιο καθ’ όλη τη διαδικασία. Περιγράφουν τα βιώματά τους, εκφράζουν τις σκέψεις τους, τα συναισθήματα τους, κάνουν εκτιμήσεις για τις διάφορες δραστηριότητες και θέτουν νέα ερωτήματα. Όταν ολοκληρωθεί το σχέδιο, τα παιδιά κάνουν την τελική αξιολόγηση του προγράμματος και την αυτό-αξιολόγησή τους. Ενθαρρύνονται να ανακαλέσουν στη μνήμη τους τις εμπειρίες που απέκτησαν και να προσδιορίσουν τι αποκόμισαν.
Κάνουν διάλογο, ανταλλάσσουν απόψεις, δίνουν ερμηνείες, επανεξετάζουν τις
γνώσεις τους, αναλύουν έννοιες, εκφράζουν συναισθήματα, σκέψεις, ιδέες. Έτσι
όλα έχουν πλέον νόημα!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου