Πέμπτη 26 Μαΐου 2022

«ΕΧΩ ΚΑΙ ΕΓΩ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ, ΕΙΜΑΙ ΠΑΙΔΙ»

 

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΑΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ- 4ο Νηπιαγωγείο Δράμας – Σχολικό έτος 2021-22

ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: «ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΑΙ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΩ –ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΝΑΙΣΘΗΣΗ ΚΑΙ ΕΥΘΥΝΗ»

ΥΠΟΕΝΟΤΗΤΑ: «ΑΝΘΡΩΠΙΝΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ»

ΤΙΤΛΟΣ : «ΕΧΩ ΚΑΙ ΕΓΩ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ, ΕΙΜΑΙ ΠΑΙΔΙ»



Κύριος σκοπός του συγκεκριμένου προγράμματος για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα είναι να αποκτήσουν  τα παιδιά  επίγνωση του γεγονότος ότι έχουν θεμελιώδη δικαιώματα όπως κάθε ανθρώπινο ον. Τα δικαιώματα του παιδιού δεν είναι ένα σύνολο από ψυχρούς νομικούς κανόνες, αλλά λειτουργούν και αποκτούν νόημα, καθώς χρησιμεύουν ως μέσα και κατευθυντήριες γραμμές στην προσπάθειά μας να ζούμε με ισότητα και δικαιοσύνη στην καθημερινή μας ζωή. Τα δικαιώματα των παιδιών προστατεύονται διεξοδικά από ένα ευρύ σύνολο διεθνών και περιφερειακών οργάνων και διασφαλίζουν την υγιή και ολόπλευρη ανάπτυξη αλλά και την ενεργό συμμετοχή των νεαρών μελών της κοινωνίας σε όλες τις επιμέρους ομάδες (οικογένεια, σχολείο, παρέες συνομηλίκων, ευρύτερο κοινωνικό περιβάλλον). Γι΄ αυτό πρέπει να  βοηθήσουμε τα παιδιά   να μάθουν τα δικαιώματά τους, να διεκδικούν το σεβασμό των άλλων, να αναγνωρίζουν περιστατικά παραβίασης των δικαιωμάτων τους. Το παρόν σχέδιο, επιδιώκει την ανάπτυξη δεξιοτήτων, την καλλιέργεια της κριτικής σκέψης, την ενδυνάμωση της αυτοπεποίθησης και του αλληλοσεβασμού, την αποδοχή της διαφορετικότητας, την κατανόηση της ισότητας.  Μέσα από την ενασχόλησή με το συγκεκριμένο θέμα, οι μαθητές/ριες  μπορούν να ευαισθητοποιηθούν περισσότερο σε θέματα που αφορούν την προσωπική ταυτότητα, τη λειτουργία της ομάδας, την έννοια του διαφορετικού και να γίνουν ενεργοί πολίτες µε θετικές στάσεις και συμπεριφορές. Η μελέτη του θέματος γίνεται με βιωματικό τρόπο και τα παιδιά κατακτούν τη γνώση με πολλούς διαφορετικούς τρόπους και δραστηριότητες που έχουν νόημα για αυτά, κατανοώντας καλύτερα γεγονότα και φαινόμενα του περιβάλλοντός τους. Βασικός στόχος  είναι η ενεργητική συμμετοχή των παιδιών και η αλληλεπίδραση τους με το πλαίσιο της τάξης. Η δομή του προγράμματος επιτρέπει τη συμμετοχή όλων των μαθητών/τριών, εξασκώντας τις πολλαπλές μορφές νοημοσύνης και τις δεξιότητές τους συμπληρωματικά με τους στόχους που θέτουμε σε σύνδεση με το πρόγραμμα σπουδών των γνωστικών αντικειμένων του νηπιαγωγείου. Οι μαθητές/ριες ασκούνται να αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες, να παίρνουν αποφάσεις, να προγραμματίζουν δραστηριότητες, να συνεργάζονται αποδοτικά, και να σέβονται τα δικαιώματα των άλλων. “Children are not mini human beings with mini human rights”.

Τον παρόν πρόγραμμα πραγματοποιήθηκε τον χρονικό διάστημα Δεκέμβριος 2021 – Ιανουάριος 2022 και ολοκληρώθηκε μέσα σε επτά (7) εργαστήρια, το καθένα από τα οποία ολοκληρωνόταν μετά από τρεις (3) οργανωμένες δράσεις. Περιληπτικά τα εργαστήρια και οι δράσεις έχουν ως εξής:

1ο Εργαστήριο: «Το Συμβούλιο της Τάξης»

1η δραστηριότητα: Ανίχνευση πρότερων εμπειριών

2η δραστηριότητα: «Ανθρώπινα δικαιώματα»-Αραχνόγραμμα

3η δραστηριότητα: «Τι θέλω να μάθω για το θέμα»

2ο Εργαστήριο : «Οι σημαντικοί άλλοι στην τάξη μου»

1η δραστηριότητα: «Η έννοια της “ομάδας”. Δικαιώματα και συναισθήματα »

2η δραστηριότητα: «Παρουσιάζω τα μέλη της ομάδας μου. Παρουσίαση από τα παιδιά των συμμαθητών τους και των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών τους»

3η δραστηριότητα: «Οι φίλοι μου είναι σημαντικοί γιατί είναι μοναδικοί και ξεχωριστοί-Εικονογράφηση»


3ο Εργαστήριο :«Αποδοχή και σεβασμός στη διαφορετικότητα»

1ηδραστηριότητα: «Εγώ και η μοναδικότητά μου-Συζήτηση στην ολομέλεια»

Χορεύω πολύ καλά.


Ζωγραφίζω πολύ καλά.
Κάνω πολύ καλά ποδήλατο.










2η δραστηριότητα: 

« “Ο Έλμερ, ο παρδαλός ελέφαντας”-“Ο Μάνος θέλει να παίξει”-“Η Μιμή με τα μεγάλα αυτιά”-“ Η Αργυρώ γελάει”. Αξιοποίηση παραμυθιών»


3η δραστηριότητα: «Όλοι διαφορετικοί, αλλά ίδιοι. Εικονογράφηση»

4ο Εργαστήριο: «Τα δικαιώματα των παιδιών»

1η δραστηριότητα: «Τα δικαιώματα των παιδιών με αφόρμηση εικόνες(φτώχεια, ασθένεια, πόλεμος κ. ά)»

2η δραστηριότητα: «Καταγραφή και εικονογράφηση δικαιωμάτων σε πίνακα ομαδικό, αφόρμηση από Οικουμενική Διακήρυξη Δικαιωμάτων»











3η δραστηριότητα: «Έχω δικαίωμα να…- εικονογράφηση δικαιωμάτων ατομικά»




5ο Εργαστήριο: «Αγόρι-Κορίτσι –Στερεοτυπικές αντιλήψεις για το φύλο»

1η δραστηριότητα: «Γκάλοπ-Χαρακτηριστικά αγοριού-κοριτσιού»

2η δραστηριότητα: «Ισότητα των φίλων μέσα από επαγγέλματα, σπορ, εξωτερικά χαρακτηριστικά, ένδυση, συναισθήματα-Ιδεοθύελλα»

3η δραστηριότητα: «”Η Σταχτοπούτα αλλιώς” ,Αξιοποίηση παραμυθιού, Εικονογράφηση-Δραματοποίηση»









6ο Εργαστήριο:
«Τα παιδιά πρόσφυγες
»

1η δραστηριότητα: « “Ειρήνη”- ιστορία ενός παιδιού πρόσφυγα, Αξιοποίηση παραμυθιού»

2η δραστηριότητα: «Η λέξη “πρόσφυγας”: Τι σημαίνει (καταιγισμός ιδεών), κείμενο Διεθνούς Αμνηστίας-Κινητικό παιχνίδι “Οι πρόσφυγες φεύγουν”»

3η δραστηριότητα: « “Όταν πρέπει να φύγω…θα πάρω μαζί μου”, εικονογράφηση»



7ο Εργαστήριο: Αξιολόγηση

1η δραστηριότητα: «Βάζω στόχους και προχωρώ»

2η δραστηριότητα: «Τι μάθαμε»




3η δραστηριότητα: «Δημιουργία αφίσας για τα δικαιώματα των παιδιών»






Τα παιδιά ενθαρρύνονται να αξιολογούν τις εμπειρίες που αποκτούν μέσα από το σχέδιο καθ’ όλη τη διαδικασία. Περιγράφουν τα βιώματά τους, εκφράζουν τις σκέψεις τους, τα συναισθήματα τους, κάνουν εκτιμήσεις για τις διάφορες δραστηριότητες και θέτουν νέα ερωτήματα. Όταν ολοκληρωθεί το σχέδιο, τα παιδιά κάνουν την τελική  αξιολόγηση του προγράμματος και την αυτό-αξιολόγησή τους. Ενθαρρύνονται να ανακαλέσουν στη μνήμη τους τις εμπειρίες που απέκτησαν και να προσδιορίσουν τι αποκόμισαν. Κάνουν διάλογο, ανταλλάσσουν απόψεις, δίνουν ερμηνείες, επανεξετάζουν τις γνώσεις τους, αναλύουν έννοιες, εκφράζουν συναισθήματα, σκέψεις, ιδέες.

 Έτσι όλα έχουν πλέον νόημα!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου